Program för resten av sommaren och början av hösten

Vår första punkt är guidningen på Balgö söndag 6 augusti. Begränsat antal besökare. Anmäl er senast den 2 augusti på e-post till parsandbergvbg@gmail.com. Läs mer här.

Vi har startat ett väldigt trevligt projekt med slåtter av ängsmark på kommunal mark i Varberg. Ett första litet område är bakom sjukhuset i Varberg. Där kommer vi troligen att slå med slåtterbalk 22 eller 23 juli.  Nån vecka senare ska vi  ta med våra räfsor och samla gräset tillsammans. Vi hör av oss…

Ett större område för slåtter påbörjar vi nu i samarbeta med 4H.  Grästäcket är tjockt så här krävs först slåttermaskin. Men/och sen kommer hästarna med hästräfsan.  Men vi behöver liemän/kvinnor vid alla diken som ser till att våra finaste blommor i frö hamnar på rätt ställe.

Vi hoppas att ni våra medlemmar vill vara med på den här “slåtterresan”. Vi återkommer.

Vidare i höst ska vi upprepa vårt besökt på Solsidan, Varberg Energis stora solcellpark vid Munkagård. Vårens besök fullständigt snöade och  stormade bort.

Vår ytterst kunnige “svampman” i vår styrelse, Sven Dahlbom, bjuder på två möjligheter att lära av honom:
Söndag 3 september: Svampens dag på naturum.
Onsdag 6 september: Varbergs svampar i bild.

Resten av höstens program kommer att läggas ut här när det är klart.